Kabahatler Kanunu’na Genel Bakış
5326 sayılı Kabahatler Kanunu 31.03.2005 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girmiştir. Kanun’un 2. maddesinde kabahatin tanımı yapılmıştır. Buna göre: Kanunun karşılığında idari yaptırım uygulanmasını öngördüğü haksızlık kabahattir. Kabahatler kasten işlenebileceği gibi taksirli bir şekilde de işlenebilir. Kabahatlere uygulanacak yaptırımlar Kanun’un 16. ve devamı maddelerinde belirtildiği gibi idari para cezası ve idari tedbirlerdir. İdari tedbirler, mülkiyetin kamuya çevrilmesi ve diğer kanunlarda yer alan ilgili tedbirlerdir. Kanun’un 27. maddesi çerçevesinde idari para cezası ve mülkiyetin kamuya çevrilmesine ilişkin idari tedbirlere karşı kararın tebliği veya tefhimi tarihinden itibaren 15 gün içinde sulh ceza mahkemesine başvurulabilir. Bu sürenin geçirilmesi halinde idari yaptırım kararı kesinleşmiş olacaktır. Bu konuda mücbir haller istisna teşkil etmektedir. Sulh Ceza Mahkemesi’nin kararına karşı da yargı çevresi içindeki ağır ceza mahkemesine kararın tebliğinden itibaren 7 gün içinde itiraz başvurusu yapılabilir. İdari yaptırım kararlarına karşı kanun yoluna başvurulması harca tabi değildir. Kanun yoluna başvurma dolayısı ile oluşan bütün masraflar ve vekalet ücreti başvurusu veya savunması reddedilen tarafça ödenir.
Kabahatler Kanunu’nda yer alan kabahatler aşağıdaki şekilde sıralanabilir:
1. Emre aykırı davranış
2. Dilencilik
3. Kumar
4. Sarhoşluk
5. Gürültü
6. Rahatsız etme
7. İşgal
8. Tütün mamullerinin tüketilmesi
9. Kimliği bildirmeme
10. Çevreyi kirletme
11. Afiş asma
12. Silah taşıma
Kabahatler Kanunu’nda sayılan fiillerin dışında diğer Kanunlarda da idari para cezası verilmesi gereken fiiller yer aldığından bu Kanunlarda belirtilmiş olan fiiller hakkında da idari para cezası verilmektedir. Örneğin Trafik para cezası, Nüfus para cezası, Askerlik para cezası, Seçime ve Halk Oylamasına Katılmama para cezası, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunca verilen cezalar, Rekabet Kurumunca verilen cezalar.
İdari para cezalarında ödeme süresi, ilgili kanunlarda düzenlenen hallerde bu sürelerdir (7 gün, 15 gün, 30 gün gibi) Özel kanunlarda ödeme süresi belirtilmemiş ise; idari para cezalarının, ilgilisine tebliğ edildiği tarihten itibaren 1 ay içerisinde ödenmesi gerekmektedir.
Kabahat dolayısıyla idarî para cezası veren kamu görevlisi, ilgilinin rıza göstermesi halinde bunun tahsilatını derhal kendisi gerçekleştirir. İdarî para cezasını kanun yoluna başvurmadan önce ödeyen kişiden bunun dörtte üçü tahsil edilir. Peşin ödeme, kişinin bu karara karşı kanun yoluna başvurma hakkını etkilemez.
Ayrıca; kişinin müracaatı üzerine, kişinin ekonomik durumunun müsait olmadığının anlaşılması halinde, idari para cezasının ilk taksitinin peşin ödenmesi koşuluyla, bir yıl içinde ve dört eşit taksit halinde ödenmesine karar verilebilir.
Taksitlendirme başvurusu idari yaptırım kararın tebliğini müteakip kanuni ödeme süresi içinde kararı veren idareye yapılır.
Ancak, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu, 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu ve 5539 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanuna göre verilen idari para cezaları için yapılacak taksitlendirme başvuruları ilgili vergi dairesine yapılacak ve başvurular vergi dairesince sonuçlandırılacaktır.
Kanuni ödeme süresinden sonra yapılan taksitlendirme başvuruları değerlendirilmez.
Bütün bu anlatılanlar çerçevesinde çeşitli kabahatlere ilişkin idari para cezaları 2010 yılı itibariyle aşağıdaki tabloda yer almaktadır.
Yetkili makamlar tarafından adli işlemler nedeniyle ya da kamu güvenliği, kamu düzeni veya genel sağlığın korunması amacıyla, hukuka uygun olarak verilen emre aykırı hareket etmek | 143 TL |
Dilencilik yapmak | 70 TL |
Kumar oynamak | 143 TL |
Sarhoş olarak başkalarının huzurunu bozmak | 70 TL |
Başkalarının huzur ve sükununu bozacak şekilde gürültüye neden olmak | 70 TL |
Başkalarının huzur ve sükununu bozacak şekilde gürültüye neden olma fiilinin bir ticari işletmenin faaliyeti çerçevesinde işenmesi halinde | 1451-7261 TL |
Mal veya hizmet satmak için başkalarını rahatsız etmek | 70 TL |
Yetkili makamların açık ve yazılı izni olmaksızın meydan, cadde, sokak veya yayaların gelip geçtiği kaldırımları işgal etmek veya buralarda mal satışa arz etmek | 70 TL |
Yetkili makamların açık ve yazılı izni olmaksızın meydan, cadde, sokak veya yayaların gelip geçtiği kaldırımların üzerine inşaat malzemesi yığmak | 143-723 TL |
Kamu hizmet binaları, toplu taşıma araçlarında veya özel hukuk kişilerine ait olan ve herkesin girebileceği binaların kapalı alanlarında, tütün mamullerinin tüketilemeyeceğini belirtir açık bir işarete yer verilmesine rağmen tütün mamülü tüketmek | 70 TL |
Görevle bağlantılı olarak sorulması halinde kamu görevlisine kimliği veya adresiyle ilgili bilgi vermekten kaçınmak veya gerçeğe aykırı beyanda bulunmak | 70 TL |
Evsel atık ve artıkları, bunların toplanmasına veya depolanmasına özgü yerler dışına atmak | 25 TL |
Atıkların bunların toplanmasına ve depolanmasına özgü yerler dışına atılması fiilinin yemek pişirme ve servis yerlerinde işlenmesi halinde | 723-7261 TL |
Hayvan kesimine tahsis edilen yerler dışında hayvan kesmek veya kesilen hayvan atıklarını sokağa veya kamuya ait sair bir alana bırakmak | 70 TL |
İnşaat atık ve artıklarını bunların toplanmasına veya depolanmasına özgü yerler dışına atmak | 143-4354 TL |
İnşaat faaliyetinin bir tüzel kişi adına yürütülmesi halinde | 143-7261 TL |
Kullanılamaz hale gelen veya ihtiyaç fazlası ev eşyasını bunların toplanmasına ilişkin olarak belirlenen günün dışında sokağa veya kamuya ait sair bir yere bırakmak | 70 TL |
Kullanılamaz hale gelen motorlu kara veya deniz nakil araçlarını ya da bunların mütemmim cüzlerini sokağa veya kamuya ait sair bir yere bırakmak | 360 TL |
Meydanlara veya parklara, cadde veya sokak kenarlarındaki kamuya ait duvar veya alanlara, rızası olmaksızın özel kişilere ait alanlara bez, kağıt ve benzeri afiş ve ilan asmak | 143-4354 TL |
Yetkili makamlardan ruhsat almaksızın kanuna göre yasak olmayan silahları park, meydan, cadde veya sokaklarda görünür bir şekilde taşmak | 70 TL |
Avukat
Görkem ÜNSAL